-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9541 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دختري هفده ساله هستم. مدت ها است كه با پسري دوست شده ام و فكر مي كنيم كه اين دوستي با توكل بر خدا آغاز شده و دور از گناه است. در عين حال از آيندة ارتباط مي ترسم. لطفاً راهنمايي بفرماييد.

خواهر گرامي! قبل از پاسخ گويي به نامه، لازم است به نكاتي توجه كنيد:

1_ گويا شما از محدوديت هاي شرعي و ديني ارتباط با نامحرم اطلاعي نداريد. علما و مراجع مي فرمايند: صحبت كردن خانم ها با نامحرم به غير ضرورت مكروه است.[1] موارد ضروري مثل خريد از بازار، نانوايي، درس و بحث و سؤال از معلّم و سؤالات شرعي و ديگر موارد از اين قبيل.

2_ خوب است به اين سؤال پاسخ دهيد كه هدفتان از ارتباط با نامحرم چه چيزي مي تواند باشد؟ شايد پاسخ شما اين باشد كه به نيازهاي عاطفي و روحي محتاج هستيد و اين نيازها از چنين روابطي تأمين مي شود. اگر چنين گماني داريد سخت در اشتباهيد. زيرا ضرر و خسارتي كه از اين ناحيه به شما وارد مي شود جبران پذير نخواهد بود. زن ها به خاطر حسّ و عواطف لطيف و داشتن ضمير ساده و پاك بسيار زودتر از مرد ها دل در گرو القائات به ظاهر عاطفي، ولي از سمّ خطرناك تر مي بندند. ممكن است ارتباط دو نامحرم در ابتدا بر اساس عيش و نوش نباشد، ولي نگاه متقابل زن و مرد نامحرم در ابتدا گذرا و سطحي بوده، ولي به سرعت و هر مقدار كه تكرار شود منجر به هيجانات درون انسان مي شود.

انسان ها داراي غريزه و كشش جنسي فوق العاده نيرومند نسبت به جنس مخالف مي باشند و البته چنين ميلي در افراد كم سن و سال كه هنوز از سرد و گرم روزگار نچشيده و عبرت هاي آن را نديده و از تجربه ها بهره اي نبردند، سرانجام خطرناكي در پي خواهد داشت و چنين عاقبتي چون پنبه و آتش و يا سنگ و شيشه در كنار هم خواهد بود. بين گرگ و ميش رابطة سازنده اي وجود ندارد. گرگ، ميش را براي خوردن و از بين بردن مي خواهد، پس سعي كنيد با فاصله گرفتن تدريجي از اين گرداب هولناك، با افراد همجنس خودان (كه شما را به كار نيك دعوت مي كند، نيز با پدر و مادر و اقوام نزديك) مرتبط باشيد و نياز عاطفي تان را از آن طريق تأمين كنيد تا هنگامي كه خواستگار مناسبي برايتان پيدا شد، وارد مرحلة جدّي زندگي شود.

نكتة ديگر ترس شما از اين مسئله است، كه به جا مي باشد. اين ترس هيچ گاه نبايد از شما دور شود، زيرا حافظ شما از صدمات احتمالي خواهد بود و نبايد خودتان را در موقعيتي قرار دهيد كه جز او و شما شخص ديگري حاضر نباشد. در اين صورت فرد سوم جز شيطان نخواهد بود. پس از خلوت كردن با او حتي يك لحظه پرهيز كنيد. رابطة دو جوان كم سنّ و سال بي تجربه و در اوج شهوت، چه توجيه شرعي، منطقي و عقلاني دارد؟ از طرفي انسان براي ارتباط با نامحرم به خدا توكل نمي كند.

شخصي كه به خدا توكل مي كند،از دنياي مادي و تعلقاتش فاصله گرفته است نه اين كه براي رسيدن به آن و مقصدي كه شيطان به انتظارش نشسته است، به خدا توكل كند. حيف است دختري چون شما كه از نماز و قرآن غافل نمي شود، در دامي بيفتد ك بيرون آمدن از آن ممكن نيست. اگر اين غفلت ادامه پيدا كند خسارتش قابل جبران نيست.

اگر واقعاً ايشان به شما علاقه مند است به خواستگاري مي آيد و عقد شرعي منعقد مي شود تا محرم شويد، تا درفرصت مناسب عروسي انجام گيرد.



[1] احكام روابط زن و مرد، ص 156، مسئلة 184.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.